Palestra proferida no dia 18 de maio de 2012 na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Unesp - Campus de Franca.
Resumo: Nesse início do século XXI no Brasil, o mundo acadêmico das Ciências Humanas vive uma grave crise. Apesar da notável expansão dos cursos de pós-graduação há, definitivamente, não só uma crise de paradigmas, mas, sobretudo uma crise ética, crise de valores, crise de Humanismo. Aquele crescimento não foi acompanhado pela qualidade necessária, pelos padrões éticos universais. Alunos que não sabem escrever, que mal sabem se expressar, professores que não orientam: o mundo universitário sangra a olhos vistos. O nascedouro desse vírus remonta à solução de um dos ideólogos do regime militar (1964-1985), Golbery do Couto e Silva (1911-1987), apelidado de O Bruxo, para a cultura brasileira -- e para a Universidade de um modo específico: a chamada "teoria da panela de pressão". Somado a isso, a adoção da Pedagogia do Oprimido de Paulo Freire (1921-1997) por parte dos cursos de Humanas terminou com a devastação cultural que vigora hoje em nossa realidade intelectual. Qual a solução para essa crise? Quais parâmetros devemos adotar? Para onde devemos direcionar nossa reconstrução? A proposta dessa palestra é narrar a história dessa crise e apresentar como única solução possível o retorno aos clássicos, ao mundo clássico e medieval, ao universo da tradição que moldou o Ocidente.
Abstract: In Brazil, right now at the beginning of the 21st Century, there is a grave crisis besetting the academic field of the Humanities. Even as the number of Postgraduate courses, over the last decades, have increased remarkably, as well as admission opportunities to individual study programmes, a serious crisis has unfolded, definitely, which not only involves paradigms, but, above all, Ethics, moral values and Humanism itself. There is a huge gap between the aforementioned growth in postgraduate study opportunities and the necessary quality and universal ethical standards supposed to underpin the corresponding academic activities. Hence, students who can barely write, or correctly express themselves verbally, and teachers who do not bother to offer guidance to students have both turned out not to be uncommon: the Brazilian academic world is gravely wounded and bleeding in plain sight. The inception of this illness can be dated back to the years of the now defunct military dictatorship of 1964/1985, when one of its foremost intellectual leaders, General Golbery do Couto e Silva (1911-1987), dubbed The Wizard, conceived of a "Pressure Cooker Theory" designed to tackle the problems affecting the universities in Brazil, specifically, and Brazilian Culture, on a broader perspective. Not only did it not work out as well as expected, but the situation was further compounded by the adoption of the Pedagogy of the Oppressed, created by Paulo Freire (1921-1997), into the educational methodology of Human Sciences courses in Brazilian universities, which in turn brought about the current cultural devastation that plagues our intellectual environment. Is there a solution for such crisis? Which parameters to adopt? In which direction should we steer the course of a reconstruction? This lecture aims at presenting a narrative of the history of that crisis, arguing that the only possible solution for our problems is a return to the Classics, to the classical and medieval world, to the universe of Tradition that shaped Western civilization.
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